Wat als het ondanks alle extra begeleiding op school tóch niet lukt en zelfs het meest passende onderwijs niet passend is? Dan eindigen jongeren helaas vaak thuis op de bank. Digitaal onderwijs kan perspectief bieden of uitval zelfs voorkomen. Zo blijft een jongere zich ontwikkelen en zorgt ‘meedoen’ (weer) voor eigenwaarde en structuur. En als het dankzij het digitaal onderwijs lukt om een vervolgstap te kunnen zetten naar ‘school’ of een baan, is het natuurlijk helemaal mooi.
De Korenaer Deurne voor voortgezet speciaal onderwijs biedt al ruim tien jaar digitaal ‘afstandsonderwijs’ en ziet het aantal jongeren dat hier een beroep op doet, groeien. Directeur Jurgen van Gerwen is blij te horen dat het Rijk bezig is met meer onderzoek naar en mogelijkheden voor de Digitale School. Marjolein Andringa is coördinerend beleidsmedewerker Digitale School bij het ministerie van OCW en is blij met de praktijkervaringen van De Korenaer Deurne.